12°   dziś 16°   jutro
Wtorek, 24 marca Marek, Gabriel, Gabriela, Katarzyna, Seweryn

WujekSamoZło

Dołączył do portalu: 2025-10-22 18:49:16
Ostatnia aktywność: 2026-03-22 22:17:15

Komentarze do artykułów: 67

Miasto się nie dołoży. „Po prostu nas na to nie stać”

To, że sytuacja finansowa miasta jest nie najlepsza, to nie zaskoczenie tylko naturalna konsekwencja istnienia mikro gmin i rozłączenia urzędu miasta i gminy MD w 1992 r. Lekarstwo, to połączenie z gminą MD i zaprzestanie sztycznego dublowania siebie, swoich zadań na tym samym terenie. Burmistrzowa przyznała, ile idzie na sam urząd. Nie martwcie się o pracowników urzędu, tylko część byłaby do zwolnienia. Ta zwolniona część się przekwalifikuje, przestanie brakować nauczycieli, pracowników usług, co bardziej ogarnięci założą własne firmy - miasto tylko zyska na ożywieniu gospodarczym, kiedy niektórzy pracownicy zamiast hibernować w urzędzie do emerytury zostaną uwolnieni na wolny rynek pracy (szanuję urzedników - żeby było jasne)

2026-02-11 13:42:24
Ponad tysiąc podpisów pod petycją

Pytasz dlaczego prezesa GS nie było? Bo tak mu zależy, zresztą takie "zaangażowanie" GS jest widoczne w całej działalności GS-u od lat '90 XX. Czemu wójt chce kupić budynki na terenie innej gminy? Bo stworzyli taką chorą sytuację rozłączając gminę miejską z wiejską Mszana Dolna w 1992 r., bo się kulturalnie dogadać radni i działacze nie mogli. I tak oto mamy paradoks - 2 urzędy gminy w jednym mieście, dublowanie wielu działań, które powinny naturalnie wykonywane być przez jeden wspólny urząd, w jednym budynku. Przypominam, że to nie pierwsza nieruchmość gminna na terenie miasta - przecież nawet cały urząd gminy tam mają. To jest kolejna rzecz do naprawienia w Mszanie, w końcu mamy XXI wiek, cyfryzację i 2 urzędy w tym samym miejscu naprawdę nie są potrzebne. Tylko to duże, wygodne miejsca pracy, więc rozumiem, że popularność idei połączenia gmin nie jest zbyt popularna...

2026-02-10 20:35:58
Ponad tysiąc podpisów pod petycją

Nie tylko on jeden pewnie ma kogoś w rodzinie - jeśli jest członków rzeczywiscie 150, to jest to wielce parwdopodobne. Zapytajcie o to wprost na sesji? Podobnie na Radzie Miasta to pytanie powinno paść. Wójt pewnie nie był zainteresowany wcześniej, bo jak wszyscy myślał, że kupi to jakiś przedsiębiorca z "innej" branży, niż Pan Józef. A teraz zonk. Jezszce raz powtarzam, jeśli likwidują GS, to te ostatnie budynki, zwłaszcza historyczne jak Magnolia powinny być oddane gminom za symboliczne pieniądze lub za darmo. BTW - jak wogóle GS wszedł w posiadanie Magnolii? Nie dostał jej czasem od państwa? Zakupił ze spółdzielczej nadwyżki?

2026-02-10 13:42:27
Ponad tysiąc podpisów pod petycją

Dobre pytanie - ilu jest w końcu członków obecnie i ilu było członków przez wszystkie lata od powstania GS? Ja nie wiem, nikt nic nie wie, członkowie siedzą cicho. Wcześniej tylko o tych ok.30 osobach pisały media, teraz jakaś aktualizacja. Nich raz na zawsze GS wyjaśni swoją sytuację, opisze historię, powstanie, fiansowanie, działączy w poprzednich dekadach, upubliczni dane statystyczne (szczególnie liczbę czł. w każdej dekadzie) ważne dokumenty z historii spółdzielni. To wspólnie stworzone mienie i sprawa powinna być transparentna, a nie jest skoro ludzie mają tyle znaków zapytania.

2026-02-10 13:15:44
Ponad tysiąc podpisów pod petycją

Poniżej link do przykładowego statutu Spółdzielni Gminnej Samopomoc Chłopska (GS) z lat '50 XX, kiedy GS-y były tworzone. Poczytajcie czym był GS, jak powstawały po wojnie, kto je finansował, kto był członkiem. W Mszanie był pewnie taki sam statut - może media do niego dojdą i go opublikują. https://bbc.mbp.org.pl/dlibra/publication/19817/edition/18119?language=plA teraz będą nam sprzedawać, to co nasi przodkowie wspólnie zbudowali i sfinansowali. Oddajcie te ostatnie budynki GS społeczeństwu, żeby mogły służyć nam wszystkim.

2026-02-10 12:07:35
Ponad tysiąc podpisów pod petycją

Petycję podpisują zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy wójta, więc nie upraszczajcie tego do zwykłej wojny wójt-rada gminy. To jest ponad podziałami. Inna sprawa, że członkowie GS -u wstydu nie mają, żeby to w ogóle odsprzedawać ludziom, którzy GS finansowali i tworzyli przez min. 50 lat. Tym powinna zająć się TV. Limanowa.in, a tymbardziej TV28 nie wyjaśniły historii GS. A chcemy wiedzieć jak i kiedy to wspólnie wypracowane przez wielu mieszkańców mienie spółdzielcze trafiło ostatecznie w ręce tych ok.30 osób? Ilu było człon. w r.1960, 70, 80, 90, w roku 2000? Od kiedy są członkami GS Ci obecni? Czy mieli związek z władzą poza byłym burmistrzem i radnym? Ile zł dostali, a co sami wnieśli do GS? Co się stało ze starymi człon?Czy GS dostał jakieś parcele od państwa? Burmistrzowa siedzi cicho, a gminy to powinny dostać za symbol. zł a nie 6,5 mln. Zwłaszcza, że juz dostaną kasę z poprzednich bud. jak Lubogoszcz.

2026-02-10 11:53:39
Mieszkania socjalne na nowym osiedlu. Radni rozczarowani: “nie stwórzmy sobie getta”

Zgadzam się, zdecydowanie większy nacisk powinien być kładziony na takie programy, ale też w ostateczności np. tworzenie dla nich specjalnie miejsc pracy (coś jak roboty publiczne), wtedy nie byłoby problemu nieopłaconego czynszu. Mało jest w okół prostych rzeczy, które można robić, jak np. koszenie trawników, odśnieżanie, pomoc w publicznych intytucjach.

2026-02-08 11:21:00
Mieszkania socjalne na nowym osiedlu. Radni rozczarowani: “nie stwórzmy sobie getta”

Dobrze, że Limanowa z takimi potrzebnymi projektami wychodzi, tylko to lepiej rozpromujcie, bo ludzie po prostu nie wiedzą o możliwości wynajmu, brak szerszej informacji co, gdzie i za ile.

2026-02-08 11:13:27
Remis w głosowaniu, wójt wyszedł z sesji. Brak zgody na zakup GS

Tak, "stop PCK, CPK i innym nazwom" jak mawiał klasyk posłanka Wcisło ;) Ludzie, dajecie spokój z tymi głodnymi hasłami. Zakup tego to akurat (w odrożnieniu o innych pomysłów w gminie) nie jest zadłużaniem, to można zawsze jakoś skapitalizować.

2026-02-08 10:49:41
Remis w głosowaniu, wójt wyszedł z sesji. Brak zgody na zakup GS

Nie wiem co prawda do kandydata, której gminy mnie przyrównujesz oraz o skrzyżowaniu, w której miejscowości myślisz (racz mnie ewentualnie oświecić, żebym wiedział czy to obelga czy pochlebstwo), ale póki co to porównanie poczytam za uprzejmość z Twojej strony. W końcu to kandydat na tak zaczytny urząd wójta (ironia). Ja zaś myślę, że Twoja wypowiedź z kolei może świadczyć o tym, że możesz mieć z GS związek i gwizdasz na to, co dobre dla lokalnej społeczności, mienie przez nasze lokalne społeczeństwo latami wypracowywane (mieszkańców tutejszych miejscowości - byłych członków GS, pracowników, klientów). GS powinien to oddać na cele spłeczne za półdarmo i tyle, tak uważam.

2026-02-08 10:43:23
Remis w głosowaniu, wójt wyszedł z sesji. Brak zgody na zakup GS

I jeszcze dodam, że historie mszańskiego GS powinni zbadać i opisać historycy, bo jest ciekawa. Kto ją tworzył, zakładał, finansował, ilu było członków przez lata PRL? Jak doszło do kumulacji udziałów i majątku spółdzielni w rękach tylko obecnych nielicznych członków? Dziwię się, że Ci ludzie, którzy obecnie czerpią zyski z wspólnie wytworzonego przez mieszkańców mienia (a nie tylko przez nich), którzy już dostali lub dostaną peniądze z dywidend, wczesniejszych sprzedaży budynków, nie przekazą teraz tych najważniejszych budynków na cele społeczne, tylko rozważają "taką" sprzedaż. Byłaby w tym jakaś moralna sprawiesliwość. Tylko czy zrezygnują z kasy, która i tak tylko prawnie im się należy? Bo na pewno nie moralnie.

2026-02-07 12:58:13
Remis w głosowaniu, wójt wyszedł z sesji. Brak zgody na zakup GS

Inna sparwa, że do tych negocjacji z GS powinno przystąpić tez miasto. Wstyd, że to sama gmina musi zabezpieczać spółdzielcze mienie dla całej społeczności, gdzie to miastu powinno najbardziej na tym zależeć. Jeśli wójt chce rzezczywiscie tam robić działalność społ.-kult., a nie komercyjną, to 1 budynek w gorszym stanie można wyburzyć pod parking, Magnolię wynająć, a drugi budynek zaadoptować pod te cele. I tak wyjdzie 100 razy taniej, niż budowa hali na Witowie, która jest nie potrzebna i nie powinna być realizaowana. Gmina na tym zakupie nie straci - zwłaszcza, że pewnie dostanie jakąś dotację na remont, a po remoncie będzie o wiele więcej warte.

2026-02-07 12:37:47
Remis w głosowaniu, wójt wyszedł z sesji. Brak zgody na zakup GS

Dobrze, niech się zastanowią i tak na koniec muszą dojść do wniosku, że trzeba kupić. Myślę, że GS ma na tyle przyzwoitości i nie wywinie żadnego numeru wcześniej. GS za mniejszą kwotę powinien to gminie sprzedać lub nawet oddać za darmo gminie, bo mieszkańcy gminy masowo razem z miastem GS tworzyli i finansowali, więc wójt ma prawo i obowiazek w ich imieniu zabiegać o zachowanie tego mienia dla całej społeczności. To nie zwykłe prywatne mienie, jak inne. To, że finalnie po przemianach w GS ostali się tylko nieliczni (byli burmistrzowie, radni, urzędnicy i ktoś tam jeszcze, ich rodziny), to nie znaczy, że wszyscy twórcy i byli członkowie GS (a każdy z nas ma ich w rodzinie) mają wszystko stracić i mieć Koninki zamiast tego.

2026-02-07 12:36:53
Przerwa w sesji. “Zaraz dojdzie do rękoczynów”

A wiecie jak to się stało, że w GS ostali się tylko Ci nieliczni z całych mas mieszkańców miasta i gminy, którzy go wczesniej tworzyli? W latach biedy po przemianach chodzili po domach i skupowali od starych członków (często rencistów, emerytów) ich udziały za grosze, opowiadając im, że nic nie idzie, że niedługo to nie bedzie nic warte. Tak było u mnie w rodzinie i mam na to jeszcze żyjących świadków. Dlatego dziwię się, że Ci ludzie, którzy tyle lat czerpali zyski ze społdzielczego mienia, którzy już dostali lub dostaną peniądze z wczesniejszych sprzedaży, nie przekazą teraz tych najważniejszych budynków na cele społeczne. Byłaby w tym moralna sprawiesliwość. Tylko czy zrezygnują z kasy, która i tak tylko prawnie im się należy? Bo na pewno nie moralnie.

2026-02-07 12:21:30
Przerwa w sesji. “Zaraz dojdzie do rękoczynów”

Inna sparwa, że do tych negocjacji z GS powinno przystąpić tez miasto. Wstyd, że to sama gmina musi zabezpieczać spółdzielcze mienie dla całej społeczności, gdzie to miastu powinno najbardziej na tym zależeć. Jeśli wójt chce rzezczywiscie tam robić działalność społ.-kult., a nie komercyjną, to 1 budynek w gorszym stanie można wyburzyć pod parking, Magnolię wynająć, a drugi budynek zaadoptować pod te cele. I tak wyjdzie 100 razy taniej, niż budowa hali na Witowie, która jest nie potrzebna i nie powinna być realizaowana. Gmina na tym zakupie nie straci - zwłaszcza, że pewnie dostanie jakąś dotację na remont, a po remoncie będzie o wiele więcej warte.

2026-02-07 12:10:35
Przerwa w sesji. “Zaraz dojdzie do rękoczynów”

Dobrze, niech się zastanowią i tak na koniec muszą dojść do wniosku, że trzeba kupić. Myślę, że GS ma na tyle przyzwoitości i nie wywinie żadnego numeru wcześniej. GS za mniejszą kwotę powinien to gminie sprzedać lub nawet oddać za darmo gminie, bo mieszkańcy gminy masowo razem z miastem GS tworzyli i finansowali, więc wójt ma prawo i obowiazek w ich imieniu zabiegać o zachowanie tego mienia dla całej społeczności. To nie zwykłe prywatne mienie, jak inne. To, że finalnie po przemianach w GS ostali się tylko nieliczni (byli burmistrzowie, radni, urzędnicy i ktoś tam jeszcze, ich rodziny), to nie znaczy, że wszyscy twórcy i byli członkowie GS (a każdy z nas ma ich w rodzinie) mają wszystko stracić i mieć Koninki zamiast tego.

2026-02-07 12:00:17
Nagły zwrot ws. sprzedaży GS. Wójt składa kontrofertę

Od pieniędzy są ważniejsze rzeczy, np. interes społeczny. Przejęcie jest właśnie w interesie społecznym i nie jest nielogiczne. Tym interesem jest dobre życie tutejszej społeczności, a nie jest nim widmo zrobienia na spółdzielczym mieniu tego, co w Koninkach i to w centrum miasta, centrum 2 gmin, za 30 srebrnków. A myślę, że można tak poważnie mniemać uwzgledniając historię i profil działalności zainteresowanego przedsiębiorcy. Może się mylimy i chce zrobić tam sklepy, ale osobiście wątpię. Budynki GS powinny służyć społeczności, która GS budowała, finansowała, a nie jej przeszkadzać. Ludzka pazerność...

2026-02-05 11:47:29
​Józef Kowalczyk: „jako jedyny zakwestionowałem ofertę”

Za 30 srebrników chcą sprzedać, to co budowali całymi latami nasi przodkowie - mieszkańcy gminy i miasta. Wiem, że to legalne (sic!), ale niemoralne. Już sprzedali inne nieruchomości GS jak Lubogoszcz, więc nie odejdą z pustymi rękami, czemu więc nie oddadzą tego miastu i gminie? Powinno to służyć społeczności, która to zbudowała, a nie przeszkadzać. Ciekawe, kto jest wśród tych 30 osób.

2026-02-05 11:16:22
Nagły zwrot ws. sprzedaży GS. Wójt składa kontrofertę

Wszystko prawda, tylko w odróżnieniu od tych innych pomysłów typu gminne centrum biatlonu z domkami czy hala sportowa na Witowie, które kosztować mają grube miliony i nie są warte realizacji, to na zakupie tych nieruchomości w centrum Mszany gmina napewno nie straci.

2026-02-05 10:53:56
"Dzięki Wam udało się nam ochronić większość najsłabszych. Dziękujemy bardzo"

Zgadzam się w pełni. Nie zrozumie syty głodnego - pomieszkałby jeden z drugim przy -20 ze swoimi dziećmi, rodziną bez prądu, ogrzewania, z latającymi dronami nad głową, to by bardziej może empatycznie się wyrażał o ludziach, a nie oddawał przysługi ruskiej propagandzie.

2026-02-04 23:25:06
Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]